HABILITATS LINGÜÍSTIQUES.
Aquestes són les quatre habilitats que un usuari ha de dominar per poder comunicar-se amb eficàcia en totes les situacions possibles.
- Parlar
- Escoltar
- Llegir
- Escriure
Amb aquestes 4 vam veure que les receptives són; escoltar i llegir, i les productives són; parlar i escriure.
Llegir és:
- El proces del qual es comprèn un text escrit.
- Aconseguir un objectiu(pot ser molt variat), sempre que llegim tenim alguna finalitat.
- El procés d'interacció entre qui llegeix i el text.
- Implicar-se en un procés de predicció i interferència continuada (habilitat de comprendre un text a partir del significat de la resta.).
Parlar: expressar els nostre pensament mitjançant el llenguatge, de forma coherent, clara i de forma correcta a la situació comunicativa.
Escoltar: comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. També implica ser actiu i participar, tenir un respecte per l’emissor i les seves idees, ser objectiu per entendre què vol dir, descobrir objectius de l’orador, saber descobrir les idees principals del missatge, etc.
Escriure és:
- Procés a mitjançant el qual és produeix un text escrit i significatiu
1. Aspectes formals. 1. Aspectes formals.
2.Aspectes lingüístics.
3. Aspectes discursius.
Per ser un bon comunicador hauríem de tenir totes aquestes habilitats lingüístiques.
VALORACIÓ PERSONAL
VALORACIÓ PERSONAL
Si ens fixem amb les quatre habilitats ens podem plantejar quina és la més important.
Personalment, trobo que llegir és molt important,ja que jo molts cops he desitjat poder ser més culta i intentar tenir la capacitat que té l'escriptora del llibre que estic llegint en algun determinat moment? És una habilitat molt important i si la volem millorar i canvia penso que està a les nostres mans. Però també ho és saber escriure, ja que a mi m'encantaria poder tenir un lèxic més culte i saber-me expressar bé. O saber parlar d'una manera convincent i amb un llenguatge culte i poder fer conferències davant un centenars de persones... O l'art de saber escolar, ja que una persona s'enriqueix molts cops gràcies a l'escolta dels altres,és a dir, una manera de créixer personalment és sabent escolar.
Per tant, com podem deduir aquestes habilitats no les té tothom,la gran majoria en tenim algunes però no totes. I s'adquireixen el llarg de la vida.
CARACTERÍSTIQUES DEL TEXT.
A l'esquema anterior es veu mostrat que el text, conté una sèrie de característiques que són les qualitats que té aquest escrit quan actua en una situació comunicativa. Poden ser:
- Descriptives: són les que analitzen i expliquen el funcionament d’algun aspecte lingüístic.
- Coherència: selecciona la informació rellevant de la que no ho és i, a més, estableix una relació lògica entre les diferents parts d’un text.
- Cohesió: conjunt d’elements que estableixen una relació o uns vincles entre els diferents elements o parts d’un text i que permeten que aquest s’interpreti bé.
- Adequació: grau d’adaptació d’un text a la seva situació comunicativa tenint en compte el registre i el dialecte.
- Prescriptives: marquen normes d’ús.
- Correcció: norma explícita d’ús en una comunitat lingüística.
- Variació: trets estilístics i expressius d’acord amb determinats valors socials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada